A 4 leggyakoribb kommunikációs stílus a munkahelyen, amit egy jó vezetőnek ismernie kell

Szerző: Nagy Andrea 2023.02.07.
Kommunikációs stílusok

A munkahelyeken, ahol sok más-más hátterű, meggyőződésű és habitusú ember dolgozik együtt, különös hangsúlyt kell fektetni a kommunikációra.

Az egyes munkavállalókra eltérő kommunikációs stílus lehet jellemző, ideális esetben a vezető felismeri, megérti és kezelni is tudja ezeket. A hatékony párbeszéd zökkenőmentesebbé teszi a közös munkát, segít a konfliktusok elkerülésében, illetve a felmerülő nézeteltérések rendezésében. Fokozza a kölcsönös bizalmat, hozzájárul a barátságosabb, közvetlenebb közeg megteremtéséhez, ezáltal pedig növelheti a dolgozók elkötelezettségét. A jó kommunikációs készség az egyik legfontosabb soft skill, amivel egy vezető rendelkezhet, hiszen elengedhetetlen a szervezeten belüli interakciókhoz. A másik nélkülözhetetlen készség az empátia.

A leggyakoribb kommunikációs stlílusok

A jó vezető odafigyel a csapatára, tudja, hogy kit hogyan lehet motiválni, ki mire képes. A négy leggyakoribb kommunikációs stílus ismeretének birtokában nemcsak jobban kommunikáló, hanem empatikusabb és hatékonyabb is lesz. Ezek a következők:

  • Passzív
  • Agresszív
  • Passzív-agresszív
  • Asszertív

Természetesen nem húzható közöttük éles határ, és az is előfordul, hogy valaki az adott helyzet függvényében hol az egyikhez, hol a másikhoz folyamodik. Mi jellemző az egyes kommunikációs stílusokra?

Kommunikációs sítlus

Passzív kommunikációs stílus

A passzív kommunikátorok többnyire csendesek, ritkán beszélnek az érzéseikről és az igényeikről, nem adnak hangot a véleményüknek. Általában kerülik a konfliktusokat, nehéz kitalálni, hogy szükségük van-e segítségre, mennyire kényelmetlen nekik a szituáció. Esetükben a négyszemközti beszélgetések, a direkt nekik feltett, nyitott végű kérdések lehetnek célravezetők.

Agresszív kommunikációs stílus

Az agresszív kommunikátorok előszeretettel uralják a beszélgetést, félbeszakítanak másokat, gyakran előbb beszélnek, mintsem hogy gondolkodnának. Habozás nélkül fejezik ki a saját gondolataikat és érzéseiket. Ez a kommunikációs stílus könnyen vezet feszültséghez, konfliktushoz. Az agresszív kommunikátorral szemben fontos a nyugodt, higgadt hangvétel, illetve a társalgás professzionális mederben tartása.

Kommunikációs sítlus

Passzív-agresszív kommunikációs stílus

A passzív-agresszív kommunikátorok felismerése nem mindig könnyű feladat. Gyakran elrejtik a valós (ellen)érzéseiket, gondolataikat, szemtől szemben az elégedettségüknek, egyetértésüknek adnak hangot, ugyanakkor a háttérből manipulálnak. Szarkazmus és tagadás is jellemző a kommunikációjukra. A velük való interakció számos buktatót tartogat, érdemes egyértelmű, világos párbeszédre törekedni, és a lehető legkevesebb teret hagyni a félremagyarázásnak. Időről időre visszajelzést kell kérni tőlük, lehetőséget biztosítva a valós véleményük, panaszaik kifejtésére is. Ehhez érezniük kell, hogy tényleg őszinték lehetnek, a másik fél valóban kíváncsi a gondolataikra.

Asszertív kommunikációs stílus

Az asszertív kommunikáció a leghatékonyabb kommunikációs stílus – ideális esetben a team tagjai és a vezetők is ennek az elsajátítására törekednek. Az így kommunikáló személy őszintén és magabiztosan ad hangot a véleményének, képviseli a saját érdekeit. Teszi mindezt úgy, hogy figyelembe veszi, meghallgatja a beszélgetőtársai érzéseit és szükségleteit is. Ez az interakció kölcsönös tiszteleten alapszik. Az asszertív kommunikátorok a csapat pozitív hangjai, érdemes bátorítani őket, hogy minél gyakrabban szólaljanak meg, ha pedig lehetőség nyílik rá, vezető pozícióba helyezni őket. Inspirálni, támogatni tudják a többieket, szót értenek a passzív, az agresszív és a passzív-agresszív kollégával is.

A fenti kommunikációs stílusok ismerete segít összehangolni a csapatot, minimalizálja a konfliktusok esélyét és biztosítja, hogy mindenki szóhoz jusson a szervezeten belül. Az AGORA Intézet Asszertívitás tréningje elmélyíti a kommunikációval kapcsolatos tudást, tudatosítja a kommunikációs stílusokat, javítja a résztvevők kommunikációs készségeit. A képzésről bővebben itt olvashat.

Személyre szabott megoldásaink a témában

Asszertivitás tréning

megnézem

Lean alapképzés vezetőknek

megnézem

Változásmenedzsment tréning

megnézem

Értekezletvezetés

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.