Az utóbbi években egyre több helyen találkozhatunk az asszertív kommunikáció fogalmával, mint egy olyan viselkedési mintával, kommunikációs stílussal, amely számtalan módon segíti az érvényesülésünket a mindennapok során, nélkülözhetetlen például az állandó interakciót kívánó munkahelyeken.
Minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy az asszertivitás az egyik legalapvetőbb, leghasznosabb kommunikációs készség – ráadásul szerencsére tanulható, fejleszthető. Egy olyan stratégiáról, hozzáállásról van szó, amelynek az alkalmazása egyértelműen javíthat a kapcsolataink minőségén, legyen szó személyes vagy professzionális kötelékről. A lényege, hogy az ember képes őszintén és magabiztosan kifejezni magát, képviselni a saját érdekeit és szükségleteit, közben pedig értő figyelemmel fordul a beszélgetőtársa felé, szem előtt tartja az ő érzéseit és igényeit – akár érzelmileg megterhelő helyzetekben is. Könnyen belátható, hogy ez a viselkedési minta konfliktusmentesebb, nyugodtabb interakciót biztosít, mint a passzív, az agresszív, a passzív-agresszív vagy éppen a manipulatív önérvényesítési forma.

Az asszertivitás kölcsönös tiszteleten alapszik, tulajdonképpen ennek köszönhető, hogy kifejezetten diplomatikus és hatékony kommunikációs stílus. Az alkalmazóját határozottnak, magabiztosnak mutatja, aki hajlandó kiállni a saját érdekeiért, ugyanakkor mindezért nem tipor át másokon. Amellett, hogy ilyen módon jó eséllyel célba ér a mondanivaló, a partner bizalma, megbecsülése is könnyebben elnyerhető. Nem véletlen, hogy az asszertíven, hitelesen és önazonosan kommunikáló személy a többiekhez képest sokkal gyakrabban éri el, amit szeretne. Ez különösen hasznos a tárgyalások, meetingek során, illetve a munkahelyi konfliktusok kezelésében.
Hogyan hallgathatunk jól?
A minta fontos eleme a másik fél meghallgatása. Nem tűnik bonyolultnak, de egy beszélgetés során nagyon sok múlik azon, hogy a felek hogyan tudják meghallgatni egymást. A jó hallgatóság időt hagy a másiknak a mondanivalója kifejtésére, értő figyelemmel fordul felé, ezt kifejezésre juttatja a testbeszédével is. Reagál az elhangzottakra, visszakérdez, meg szeretné érteni a partnerét, olykor röviden összefoglalja a hallottakat.
Hogyan fejezhetjük ki magunkat jól?
Az asszertív kommunikáció másik kulcsa önmagunk magabiztos kifejezése. Ebbe beletartoznak olyan formai dolgok is, mint az, hogy egyes szám első személyben fogalmazunk, de az is, hogy nyíltan vállaljuk az érzéseinket, igényeinket, képesek vagyunk a tárgyilagos véleményformálásra, tudunk szégyenkezés nélkül kérni és kérdezni, sőt nemet mondani is, ha úgy látjuk helyénvalónak.

Az asszertív kommunikáció tehát számos előnnyel jár. Ezek közül kiemelhető például, hogy fejleszti az önértékelést, tiszteletet ébreszt, javítja a kommunikációt, olyan helyzetet teremt, amelyben mindkét fél nyer, őszintébb kapcsolatokat eredményez, csökkenti a stresszt és a konfliktusok valószínűségét, javítja a munkahelyi hangulatot és hatékonyságot is.
Az asszertív kommunikáció célzott képzésekkel jó hatásfokkal fejleszthető. Az AGORA Intézettel most 50-70%-os pályázati támogatást és bértámogatást nyerhet a képzésen részt vevő munkatársainak. Sikerdíjas pályázati konstrukcióban dolgozunk, vállaljuk a teljes körű pályázati kivitelezést és a képzési terv összeállítását. 13 év tapasztalattal rendelkezünk, melynek köszönhetően az elmúlt években minden partnerünk pozitív elbírálásban részesült. Tudjon meg többet a Ginop Plusz 3.2.1.-21 nyújtotta lehetőségekről, és a pályázat pontos részleteiről. Keressen minket bizalommal.