Vállalati képzés és fejlesztés: milyen a hatékony képzési koncepció?
Szerző: Nagy Andrea 2023.10.24.Képzési koncepcióban gondolkodni, a képzési stratégiát évről évre megalkotni a mai napig sem természetes és magától értetődő a hazai vállalati, sőt még nagyvállalati színtéren sem. Az igen szerteágazó és fontos témáról beszélget a HR Portál és az AGORA Intézet Ember és szervezet című podcast-sorozatának legújabb részében Szegedi Tamás a Telekom képzési vezetője és Pintér Tamás az AGORA Intézet ügyvezetője, senior tréner-tanácsadó. A műsorvezető ezúttal is Soós Andrea az AGORA Intézet tréner-tanácsadója.
Léteznek élenjáró, az innovációt kereső és beépítő, akár a mesterséges intelligenciát is segítségül hívó szervezetek a vállalati képzés és fejlesztés területén, de – főként a soft – fejlesztéseket úri huncutságnak tartó nézőpontok is.
Adásunkban körbejárjuk többek között azokat a kérdéseket is, hogy a képzési koncepció képes-e a valós üzleti igényekre reagálni? Melyek a legújabb trendek és ki diktálja azokat? Miért éli fénykorát a blended learning? Valódi újdonságok vagy átcsomagolt régi formák és tartalmak a piacon frissen megjelenő fejlesztések? Miben hasonlít a képzéstervezés a Trónok harcához? Milyen egy tanuló szervezet ideális és fejlett világa? A beszélgetést a lejátszás gombra kattintva hallgathatja meg.
A tudás, mint versenyképességi tényező
Sokat elmond a hazai helyzetről, hogy a kkv-knál még abszolút úttörőként, szemléletformálóként vagyunk jelen a különböző képzésekkel, szervezeti tanácsadással. A folyamat végeredménye pedig az, hogy változik a hozzáállás, a vezetők belátják, hogy úri huncutság helyett kézzelfogható, a mindennapi működésbe implementálható segítséget kapott az adott csapat és szervezet – mutat rá az AGORA Intézet kisvállalati küldetésére Pintér Tamás.
A Telekomnál már természetesen nagyítóval kell keresni a fejlesztéseket fölöslegesnek tartó hozzáállást, a tanulási igény, mint versenyképességi tényező is mindenkiben megtalálható, főként, ami a kézzelfogható tudást illeti – mondja el Szegedi Tamás. Azonban a mindset formálást illetően már léteznek – sok esetben generációs – különbségek – teszi hozzá a képzési vezető.
Nincs Szent Grál csak Best practice
A képzési koncepció alapvetése, hogy képes-e a valós üzleti igényekre reagálni veti fel Szegedi Tamás. A dobozos, katalógusból válogatott képzések ideje lejárt, a szervezeteknek ragaszkodniuk kell ahhoz, hogy olyan fejlesztést kapjanak, amely az üzleti stratégia valóra váltásához is közelebb visz. Mindemelett a különböző területek igényei sokszínű és összetett válaszokat igényelnek. Egy képzési nap végén pedig az a legfontosabb, hogy a résztvevő pontosan tudja, a munkájában hogyan fogja alkalmazni a tanultakat – zárja gondolatát a Telekom képzési vezetője.
Pintér Tamás kiemeli, hogy a fentiek egy tanuló szervezet ideális és fejlett világát tükrözik, a tanácsadói gyakorlatban azonban sokféle tapasztalat megtalálható. Számos esetben például, akár az idevágó rendszerek hiánya miatt, nem kellően objektív a fejlesztési igények összegyűjtésének módszertana. Szerinte a humán erőforrás menedzsment hasonlatosan a kialakulóban lévő tudományágakhoz egy olyan terület, amelyben a Szent Grált még senki nem tudhatja magáénak, sokkal inkább különböző jó gyakorlatok léteznek, melyeket az egyes szervezetek eltérő hatékonysággal alkalmaznak.
Digital learning és AI
A beszélgetésben többször szóba kerül a fejlesztések egyediségének problematikája. Szegedi Tamás szerint igazán testreszabott fejlesztés a jó kérdések felvetésével és a külsős partnerrel való folyamatos közös gondolkodással jöhet létre. Ezzel összefüggésben pedig felmerül a kérdés, vajon hány tréningcég meri kijelenteni: „ha a konkurenciánál találkozol a miénkhez hasonló tematikával, visszafizetjük a pénzed.”
A fejlesztések mérhetőségével kapcsolatban elhangzik, hogy az online képzések e tekintetben nagy előrelépést jelentenek. Természetesen a mesterséges intelligencia létjogosultságát is fejtegetik a podcast vendégei, fontolgatva, hogy lesz-e olyan szerepkör, amelyet sohasem válthat ki az AI.
Blended learning és tanuló szervezet
A legújabb trendeket illetően többek között elhangzik, hogy a covid erős digitalizációt hozott a vállalati képzések és fejlesztések területén, még a korábban ellenálló vállalatoknál is. Az emberi kapcsolatokat azonban ezen a területen sem lehet teljesen virtualizálni, ezért ma fénykorát éli a blended learning.
Az adásban terítékre kerülnek az úgynevezett tanuló szervezet ismérvei is, melynek kapcsán innovatív, hasznos és gyakorlatias információkat kapunk a belső tudásátadásról a Telekom képzési vezetőjének jóvoltából. Szakértőink szóba hozzák azt is, hogyan győzhetők meg a döntéshozók egy adott képzés szükségességéről.
Podcastunkat Szegedi Tamással és Pintér Tamással a lejátszás gombra kattintva hallgathatja meg.