A szervezetfejlesztés legfontosabb lépései – Hogyan lehet igazán sikeres a vállalat?
Szerző: Nagy Andrea 2022.11.03.A vállalatoknak időről időre át kell gondolniuk a saját működésüket ahhoz, hogy valóban hatékonyak és sikeresek lehessenek, alkalmazkodni tudjanak a megváltozott külső és belső körülményekhez egyaránt.
A szervezetfejlesztés (organizational development – OD) segíti őket olyan változtatások végrehajtásában, amelyek javítják a teljesítményüket. A lényeg egy olyan vállalati környezet megteremtése, ahol a szervezet minden tagja együtt dolgozhat az előzetesen megállapított célok elérésén, összhangban a közös értékekkel és elvekkel – amelyekkel ideális esetben a vállalat összes dolgozója tisztában van. Mindez folyamatos odafigyelést, felülvizsgálást, kiértékelést és általában külső, szakértői segítséget igényel. Richard Beckhard, amerikai szervezetteoretikus, a szervezetfejlesztés úttörője így határozta meg a folyamat definícióját:
Hogyan zajlik a szervezetfejlesztés?
Látható, hogy a szervezetfejlesztés egy rendkívül komplex, alaposan átgondolt eljárás. Minden esetben az adott vállalat sajátosságait figyelembe véve történik. A jól felépített szervezetfejlesztési folyamatnak összhangban kell lennie a cég stratégiáival és célkitűzéseivel, a teljesítmény és a termelékenység javítása mellett szem előtt kell tartania a munkavállalók jóllétét, a szervezeti kultúra fokozását. Többlépcsős, szerteágazó beavatkozásról van szó, amely többféle megközelítés mentén valósulhat meg, ám általában elképzelhetetlen a következő elemek nélkül.
Helyzetfelmérés
Az egyik első teendő a vállalkozás aktuális helyzetének felmérése, az erősségek, illetve a fejlesztendő területek, felmerülő problémák és gyengeségek beazonosítása. Ehhez meg kell ismerni az aktuálisan alkalmazott módszereket, stratégiákat, át kell tekinteni a teljesítményre vonatkozó, rendelkezésre álló adatokat. Csak a teljes kép ismeretében lehet hatékony a beavatkozás.
Célok meghatározása
A szervezetfejlesztési célokat a vállalat küldetésének, jövőképének és értékeinek figyelembevételével lehet meghatározni. Ezek kulcsfontosságú szempontok, amelyek ideális esetben minden dolgozó által jól ismertek, és a mindennapos munkavégzésre is hatással vannak. Időről időre muszáj áttekinteni, felülvizsgálni őket. A célok természetesen az előző pontban említett fejlesztendő területekre, a problémák megoldására fókuszálnak.
Stratégia megtervezése, végrehajtása
Az áhított eredményekhez világosan megfogalmazott akciótervre, stratégiára van szükség. Ekkor zajlik a szervezetfejlesztési feladatok konkretizálása, felelőseinek kijelölése, valamint a végrehajtás ütemezése. A megállapított stratégia gyakorlatba történő átültetése a beavatkozás, ami segít a célok elérésében. A részfeladatok teljesülését folyamatosan nyomon kell követni.
Ellenőrzés, kiértékelés
Végezetül lényeges a beavatkozás hatékonyságának kiértékelése, mérése. Ez többféleképpen is történhet annak függvényében, hogy az adott szervezetfejlesztési folyamat konkrétan milyen lépéseket tartalmazott. Amennyiben szükséges, lehetőség van korrekciós intézkedések bevezetésére, végrehajtására is.
A szervezetfejlesztés a munkavállalóra és a vállalkozásra is tekintettel van, ahhoz, hogy valóban eredményes legyen, a szervezet és a benne dolgozók fejlődését is szem előtt tartja. Az AGORA Intézet tréningjei mindkét területen támogathatják a vállalatot, elősegítik a szervezet sikerességének, versenyképességének fokozását. A cégére szabott szervezetfejlesztési megoldásainkat itt találja.