A munkahelyi stressz tünetei és következményei

Szerző: Tóth Judit 2022.09.26.

Napjainkban talán nincs is olyan ember, aki ne élt volna át hosszabb-rövidebb stresszes időszakokat. A zsúfolt, felgyorsult mindennapok és az, hogy egyszerre számos területen kell helytállni, könnyen vezethetnek idegeskedéshez, szorongáshoz.

A munkahelyi stressz és azok tünetei gyakori jelenségnek számítanak, amellyel az Egészségügyi Világszervezet (WHO) is foglalkozik. A probléma a munkavállalók egészségére, életminőségére és eredményességére is hatással van, tehát mindenképpen olyan tényező, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni.

A WHO meghatározása szerint a munkával kapcsolatos stressz akkor jelentkezik, amikor az ember olyan nyomással és elvárásokkal szembesül, amelyek nincsenek összhangban a tudásával és a készségeivel, továbbá jelentősen próbára teszik a megküzdési képességeit. Az okok szerteágazók lehetnek, szerepet játszhatnak a problémában egyebek mellett a rossz munkaszervezés, a tisztázatlan elvárások, a nem kielégítő munkakörülmények, a kollégák közötti konfliktusok és a vezetési hibák is. A helyzetet rontja, ha az alkalmazottak úgy érzik, kevés támogatást kapnak a feletteseiktől és a kollégáiktól, valamint alig van kontrolljuk a munkafolyamatok felett.

A munkahelyi stressz tünetei

A munkahelyi stressz fizikai és érzelmi reakciók sokaságában mutatkozik meg, idővel súlyos egészségkárosító tényezővé léphet elő. Fontos időben felismerni a jeleket, így megelőzhetők a kedvezőtlen szövődmények. Többek között a következő tünetek hívhatják fel a vezetők figyelmét arra, hogy a munkavállalót érinti a jelenség:

  • láthatóan gyakran fáradt
  • sokszor ingerlékeny és érzékeny
  • folyamatos hangulatingadozások jellemzik
  • visszahúzódóvá, félénkebbé válik
  • szociálisan elszigeteli magát
  • koncentráció- és memóriazavar figyelhető meg nála
  • veszít a motivációjából, csökken a teljesítménye

A fentieken túl változás állhat be a dolgozó munkaidő-beosztásában is. Míg a folyamat elején leginkább az jellemző, hogy egyre több időt tölt a munkahelyén, mert nem tudja elvégezni a feladatait a megállapított munkaidőkereteken belül maradva, később inkább az tűnhet fel, hogy egyre később és később jár be.

Hogyan hat a stressz a szervezetre?

A krónikussá váló munkahelyi stressz számos negatív következménnyel jár mind a munkavállalóra, mint a vállalatra nézve. Ami az érintett egyént illeti, kijelenthető, hogy idővel különféle egészségügyi problémák jelentkezhetnek nála. A tartós stressz növeli a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a cukorbetegség kockázatát. A mentális egészséget szintén veszélyezteti, hatására szorongás, kiégés és depresszió alakulhat ki.

A munkahelyi stressz a szervezet egészének eredményességére is befolyással van, hiszen a dolgozó motivációja, teherbírása csökken, a teljesítménye romlik, egy idő után se mennyiségileg, se minőségileg nem tudja hozni az elvárt szintet. A felmerülő egészségügyi gondok miatt a munkavállaló általában egyre több betegszabadságot vesz ki. A probléma emellett összefüggést mutat a balesetek és sérülések magasabb arányával, valamint a fluktuáció növekedésével is.

Látható, hogy a munkahelyi stresszt nem ajánlatos félvállról venni, a jeleket minden dolgozónak ismernie kell. Az is fontos, hogy a munkavállalók, vezetők kezében legyen több olyan eszköz, amellyel eredményesen csökkenthető a stressz. Az AGORA Intézet Stresszkezelési programja valamennyi munkatárs számára hasznos ismereteket nyújt, fejleszti az önismereti szintet, hozzájárul a hatékonyabb munkavégzéshez. A tréningről bővebben itt olvashat.

Személyre szabott megoldásaink a témában

Stresszkezelési tréning

megnézem

Reziliencia tréning

megnézem

Konfliktuskezelés tréning

megnézem

Asszertivitás tréning

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.