A munkahelyi kiégés 5 figyelmeztető jele – Hogyan kezelhető a probléma?

Szerző: Nagy Andrea 2022.10.20.
Munkahelyi kiégés

A munkahelyi kiégés az utóbbi években divatos kifejezés lett, sokan éppen ezért nem is veszik kellőképpen komolyan. Holott a jelenség olyannyira valóságos és elterjedt, hogy az Egészségügyi Világszervezet is foglalkozik vele.

A WHO szerint a munkahelyi burnout a megfelelő kezelés híján krónikussá váló stressz következménye. A közhiedelemmel ellentétben nemcsak bizonyos szakmáknál, illetve olyan munkavállalóknál jelentkezhet, akik régóta dolgoznak ugyanazon a helyen, hanem bárhol és bármikor előfordulhat, és sajnálatos módon nem lehet egyszerűen kipihenni – a megoldásért aktívan tenni kell.

Munkahelyi kiégés

A munkahelyi kiégés tünetei

Nagyon fontos a jelek mielőbbi felismerése, hiszen egyedül így lehetséges a megoldás. A munkáltatónak többféle érdeke és morális felelőssége is fűződik hozzá, hogy észlelje a tüneteket, hiszen a munkahelyi kiégés a munkavállaló eredményességének jelentős csökkenésével, idővel pedig az egészségének megroppanásával is jár. Egyebek mellett fokozza a függőségek, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a szívbetegségek kockázatát is. A problémában érintett személyre többek között a következők lehetnek igazak:

  • Állandóan fáradt, kimerült,
  • nehezen koncentrál,
  • csökkent hatékonysággal dolgozik,
  • negatívan vagy cinikusan áll a munkahelyi feladataihoz,
  • gyakran kínozhatják különböző fizikai panaszok.

A stressz a kiégés egyik legfőbb oka, ám bármi is legyen a probléma hátterében, negatívan hathat a mentális és a fizikai egészségre is, éppen ezért nem szabad félvállról venni. Még ma is makacsul tartja magát az az elképzelés, hogy egy hosszabb szabadság, élményekkel teli kikapcsolódás vagy a szerettek körében töltött idő megoldhatja a gondot, azonban a szakemberek szerint ez koránt sincs így. Való igaz, hogy ezek az elfoglaltságok fontos szerepet játszhatnak a kiegyensúlyozott életvitelben és a stresszcsökkentésben, ám önmagukban nem elegendők.

Gyufa kiégés burnout

Kezelése komplex folyamat

A kiégés kezelése komplex, többlépcsős és gyakran többemberes feladat, amelyhez a munkavállaló aktív részvétele és tenni akarása szükséges. Fontos, hogy amennyiben észleli magán a jeleket, segítséget kérjen, ideális esetben a felettesét, mentorát is be tudja avatni a problémába, és együtt gondolkodhatnak a helyzet megoldásán, például világos munkával kapcsolatos célokat, prioritásokat megfogalmazva. Nélkülözhetetlen a munka és a magánélet határainak kijelölése, különösen igaz ez akkor, ha valaki home office-ban dolgozik. A nap során érdemes rövidebb, párperces szüneteket beiktatni, átmozgatni az elgémberedett tagokat, pihentetni a szemet.

Hosszú távon szintén elengedhetetlen az öngondoskodás mindennapokba történő beépítése, ennek részét képezi az elegendő alvás, a rendszeres testmozgás, illetve relaxációs tevékenységek végzése, legyen az akár jóga, akár olvasás vagy zenehallgatás.

A cégeknek is tudatosan tenniük kell a kiégés megelőzéséért, kezeléséért. Ellenkező esetben magasabb fluktuációval, kevésbé motivált és eredményes, rosszabb egészségügyi állapotú munkavállalókkal számolhatnak. Az AGORA Intézet Stresszkezelési tréningje az önismereti szint növelésén keresztül segít a munkahelyi stressz csökkentésében. A résztvevők felmérhetik a saját stressz-szintjüket, megismerkednek a hatékony megküzdési stratégiákkal és megtanulják „zsilipelni” az érzelmeiket. A tréningről bővebben itt olvashat.

Személyre szabott megoldásaink a témában

Work life balance tréning

megnézem

Időgazdálkodás tréning

megnézem

Reziliencia tréning

megnézem

Konfliktuskezelés tréning

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.