+36 20 595 3233 [email protected]

A munkahelyi kiégés az utóbbi években divatos kifejezés lett, sokan éppen ezért nem is veszik kellőképpen komolyan. Holott a jelenség olyannyira valóságos és elterjedt, hogy az Egészségügyi Világszervezet is foglalkozik vele. A WHO szerint a munkahelyi burnout a megfelelő kezelés híján krónikussá váló stressz következménye. A közhiedelemmel ellentétben nemcsak bizonyos szakmáknál, illetve olyan munkavállalóknál jelentkezhet, akik régóta dolgoznak ugyanazon a helyen, hanem bárhol és bármikor előfordulhat, és sajnálatos módon nem lehet egyszerűen kipihenni – a megoldásért aktívan tenni kell.

Fotó: Yan Krukov

Nagyon fontos a jelek mielőbbi felismerése, hiszen egyedül így lehetséges a megoldás. A munkáltatónak többféle érdeke és morális felelőssége is fűződik hozzá, hogy észlelje a tüneteket, hiszen a munkahelyi kiégés a munkavállaló eredményességének jelentős csökkenésével, idővel pedig az egészségének megroppanásával is jár. Egyebek mellett fokozza a függőségek, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a szívbetegségek kockázatát is. A problémában érintett személyre többek között a következők lehetnek igazak:

  • Állandóan fáradt, kimerült,
  • nehezen koncentrál,
  • csökkent hatékonysággal dolgozik,
  • negatívan vagy cinikusan áll a munkahelyi feladataihoz,
  • gyakran kínozhatják különböző fizikai panaszok.

A stressz a kiégés egyik legfőbb oka, ám bármi is legyen a probléma hátterében, negatívan hathat a mentális és a fizikai egészségre is, éppen ezért nem szabad félvállról venni. Még ma is makacsul tartja magát az az elképzelés, hogy egy hosszabb szabadság, élményekkel teli kikapcsolódás vagy a szerettek körében töltött idő megoldhatja a gondot, azonban a szakemberek szerint ez koránt sincs így. Való igaz, hogy ezek az elfoglaltságok fontos szerepet játszhatnak a kiegyensúlyozott életvitelben és a stresszcsökkentésben, ám önmagukban nem elegendők.

A munkahelyi kiégés kezelése komplex folyamat

A kiégés kezelése komplex, többlépcsős és gyakran többemberes feladat, amelyhez a munkavállaló aktív részvétele és tenni akarása szükséges. Fontos, hogy amennyiben észleli magán a jeleket, segítséget kérjen, ideális esetben a felettesét, mentorát is be tudja avatni a problémába, és együtt gondolkodhatnak a helyzet megoldásán, például világos munkával kapcsolatos célokat, prioritásokat megfogalmazva. Nélkülözhetetlen a munka és a magánélet határainak kijelölése, különösen igaz ez akkor, ha valaki home office-ban dolgozik. A nap során érdemes rövidebb, párperces szüneteket beiktatni, átmozgatni az elgémberedett tagokat, pihentetni a szemet.

Fotó: Andrea Piacquadio

Hosszú távon szintén elengedhetetlen az öngondoskodás mindennapokba történő beépítése, ennek részét képezi az elegendő alvás, a rendszeres testmozgás, illetve relaxációs tevékenységek végzése, legyen az akár jóga, akár olvasás vagy zenehallgatás.

A cégeknek is tudatosan tenniük kell a kiégés megelőzéséért, kezeléséért. Ellenkező esetben magasabb fluktuációval, kevésbé motivált és eredményes, rosszabb egészségügyi állapotú munkavállalókkal számolhatnak. Az AGORA Intézet Stresszkezelés és regenerációs programja az önismereti szint növelésén keresztül segít a munkahelyi stressz csökkentésében. A résztvevők felmérhetik a saját stressz-szintjüket, megismerkednek a hatékony megküzdési stratégiákkal és megtanulják “zsilipelni” az érzelmeiket. A tréningről bővebben itt olvashat.