A felmondások leggyakoribb oka: a mérgező munkahelyi légkör jelei
Szerző: Nagy Andrea 2023.01.24.Életünk jelentős részét a munkahelyünkön töltjük, egyáltalán nem mindegy tehát, hogy ott milyen hangulat uralkodik.
A mérgező munkahelyi légkör viszonylag gyakori probléma, ami jelentősen megkeseríti a dolgozók mindennapjait. Egyes felmérések szerint ez az első számú tényező a felmondások hátterében. A toxikus munkahely szükségtelen stresszhez, kiégéshez, depresszióhoz és szorongáshoz vezethet. Rontja az alkalmazottak általános jóllétét és az általuk végzett munka minőségét. Talán még ennél is nagyobb gond, hogy hazavihetik ezt a feszültséget az otthonukba, így aztán akkor is hatással van rájuk, amikor éppen nem dolgoznak.
Mindez a mentális és a fizikai egészségüket, valamint a személyes kapcsolataik minőségét is veszélyezteti. A mérgező munkahely jelei nem mindig magától értetődőek, bizonyos jelenségek azonban felhívhatják rá a figyelmet, érdemes ezekkel tisztában lenni. Ha valaki úgy érzi, hogy megalázzák, elutasítják, nem bíznak meg benne, nincs lehetősége előrelépni, jó eséllyel toxikus munkahelyen dolgozik.
Munka határok nélkül
Ideális esetben a munka és a magánélet szétválasztható egymástól, nem borul fel az egyensúly. A mérgező munkahely elvárja a dolgozótól, hogy minden esetben előre rangsorolja az életében, elmosva az egészséges határokat. Az, hogy a vezetők teljesíthetetlen határidőket szabnak az egyes feladatokhoz, ragaszkodnak a rendszeres túlórához, természetesnek érzik, hogy a munkavállaló a hivatalos munkaidőn túl is elérhető e-mailben vagy telefonon, világosan jelzi, hogy nem tisztelik a másik idejét, privát szféráját.
Nincs helye a hibáknak
Csak az nem követ el hibát, aki nem csinál semmit – tartja a mondás, és valóban: a munkavégzés során is hibázik olykor az ember, bármennyire is igyekszik jól teljesíteni. Az egészséges munkahelyi légkör teret ad ennek is, a dolgozó tanulhat az esetből, és így a baki konstruktív jelleget ölt. Ha nincs helye a hibának, az alkalmazottak, félve a megalázástól, a negatív következményektől előbb-utóbb megpróbálják majd elkerülni a kihívást jelentő, hibázásra lehetőséget adó feladatokat.
Állandó kontroll
Amennyiben a munkavállaló azt látja, hogy a legapróbb lépéseit is ellenőrzik, könnyen arra a következtetésre juthat, hogy nem bíznak benne. Ez idővel ahhoz vezet, hogy egyre kevésbé érzi majd érdekeltnek magát a munkavégzésben.
Egészségtelen munkahelyi kapcsolatok
A kollégák egymáshoz való viszonya nagyban meghatározza, hogy milyen a munkahelyi légkör. Barátságos, támogató közegben jobban megy a munka, az állandó versengés, klikkesedés, rosszindulatú pletykák terjedése viszont feszültséget, szorongást szül.
Az átláthatóság hiánya
A vezetők, menedzserek vagy kollégák visszatartanak, apránként csepegtetnek információkat, amelyek egyébként akár segíthetnék is a munkavégzést. Az átláthatóság hiánya teret enged a fals, negatív információk terjedésének, ami árt a morálnak és növelheti a fluktuációt.
Mit tehet az a munkavállaló, aki mérgező munkahelyi környezetben találja magát? A szakemberek szerint az a legbölcsebb, ha új állás után néz. Ha viszont nem szeretne így tenni, és inkább a helyzet javítására törekedne, érdemes először a saját határai meghúzására fókuszálnia. Ebben segíthet például a munka és a magánélet szétválasztására való törekvés, illetve a megfelelő stresszkezelési technikák elsajátítása.
Az AGORA Intézet képzései segítenek a munkahelyi stressz hatékony kezelésében, valamint a sikeresebb időgazdálkodás elsajátításában is, ami a munkahelyi teljesítmény fokozásához és a magánélet javulásához is hozzájárul.