Konfliktuskezelési stratégiák a munkahelyen – Hogyan lehet elsimítani a nézeteltéréseket?

Szerző: Nagy Andrea 2022.10.24.
konfkutskezelés munkahelyen

A konfliktuskezelés rendkívül fontos képesség, soft skill, hiszen bármennyire is el szeretnénk kerülni, a konfliktusok a mindennapi életünk szerves részét képezik. Felüthetik a fejüket a családi, a baráti és a szakmai kapcsolatainkban is.

A munkahelyeken több eltérő hátterű, habitusú ember dolgozik együtt, ráadásul olykor igen nagy nyomás alatt, nem meglepő, hogy vitás helyzetek is adódhatnak. A kérdés inkább az, hogy milyen stratégiákat alkalmazunk ezek orvoslására, hiszen megoldatlanul frusztrációt, széthúzást okoznak a kollégák között.

Érvelési hibák - Feszült kommunikáció gyári dolgozók között

Ahhoz, hogy egy csapat jól tudjon együtt dolgozni, a felmerülő konfliktushelyzetek kíméletes, de hatékony kezelésére van szükség. A szőnyeg alá söpört konfliktusok szépen csendben megmérgezik a légkört, és azt eredményezik, hogy az emberek egyre kevésbé lelkesen járnak be és végzik a munkájukat. A vitás helyzetek feloldása olykor egy külső szemlélőt igényel, gyakran a vezetőkre, HR-esekre hárul a feladat. Mivel minden konfliktus más és más, nagyban függ a benne résztvevők személyiségétől, illetve a kiváltó ok természetétől is, nincs egy univerzális megoldási séma, ami bármilyen nézeteltérést elsimítana. Ugyanakkor a következő stratégiák, szempontok a legtöbb feszültséggel terhelt helyzetben hasznosnak bizonyulhatnak.

A konfliktus forrásának felderítése

A konfliktuskezelés folyamatának első lépése mindig a nézeteltérés forrásának felderítése. A megoldáshoz világosan kell látni az okokat, a lehető legtöbb információt kell begyűjteni a szembenálló felektől, akár egymás jelenlétében. Gyakori jelenség, hogy a vita éppen azon robban ki, hogy a munkatársak elbeszélnek egymás mellett. Egy harmadik személy, aki moderálja a beszélgetést, elősegítheti a megértést.

Lean menedzsment eszközei

A fókusz a problémán legyen

A konfliktusban részt vevő személyek hajlamosak teljesen másként, egyedi nézőpontból tekinteni a problémára. Többnyire úgy gondolják, hogy nekik van igazuk, míg a másik személy téved. A konfliktuskezelés során fontos, hogy minél objektívebb mederbe sikerüljön terelni a beszélgetést, ennek érdekében az érintettek helyett a megoldandó problémán legyen a hangsúly.

Értő figyelem

A harmadik, a konfliktushelyzet elsimításán fáradozó személynek és az érintetteknek is lényeges, hogy a probléma megvitatása során értő figyelemmel forduljanak egymás felé. Az értő figyelem, más néven aktív hallgatás lényege, hogy a másik emberre fókuszálunk. Ennek eszköze, hogy teret adunk a másiknak, hogy kifejezhesse a gondolatait, érzéseit, kérdésekkel biztosítjuk a figyelmünkről, tisztázó kérdéseket teszünk fel a pontosítás érdekében, amennyiben pedig szükséges, tanácsot is adunk. Az értő figyelem csillapítja az indulatokat, érezteti a résztvevőkkel, hogy komolyan veszik őket.

Kapcsolódási pontok beazonosítása

Miután a felek megoszthatták nézeteiket, érdemes beazonosítani az esetleges kapcsolódási pontokat, amelyeknél nem tér el markánsan a résztvevők véleménye. Ezek a későbbiekben közös nevezőként szolgálhatnak.

megbeszélés iroda

Ha mindezzel megvolnánk, érdemes meghatározni a célokat, mindez a kiindulási probléma természetétől függ, de szem előtt kell tartani, hogy a szituáció a munkahelyen zajlik, így a célok között szerepeljen a zökkenőmentes, egymást támogató közös munkavégzés, a feladatok olajozott végrehajtása. Ajánlott megbeszélni jövőbeni stratégiákat is a hasonló helyzetek kezelésére.

A konfliktusokat nem lehet teljes mértékig elkerülni, ám a gyakoriságuk csökkenthető, ha a vállalat nagyobb hangsúlyt helyez a kommunikáció, valamint az együttműködés fejlesztésére és a csapatszellem erősítésére is. Ebben segíthetnek az AGORA Intézet tréningjei, amelyek olyan eszközöket adnak a munkavállalók kezébe, amiket a továbbiakban bevethetnek a felmerülő problémák megoldásának érdekében.

Személyre szabott megoldásaink a témában

Konfliktuskezelés tréning

megnézem

Asszertivitás tréning

megnézem

Stresszkezelési tréning

megnézem

Reziliencia tréning

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.