Hogy lesz valóban hatékony a vezetői visszajelzés?
Szerző: Nagy Andrea 2022.10.06.A vezetői munkakör fontos, ám kevéssé népszerű összetevője a vezetői visszajelzés, vagyis a kollégák teljesítményének értékelése. Előfordulhat, hogy kevesebb idő és energia jut rá, mint kéne, pedig bizonyos szempontok szem előtt tartásával hosszú távon rengeteget profitálhat belőle a cég.
A visszacsatolás lehet pozitív és negatív is, a lényeg, hogy konstruktív, építő jellegű legyen, ez ugyanis fokozhatja a munkavállalók eredményességét és elkötelezettségét. Ahhoz, hogy valakiből igazán hatékony vezető váljon, el kell sajátítania az értékelésadás fortélyait, mert bár úgy tűnhet, hogy a feladat ösztönösen is megoldható, kényes helyzetek adódhatnak, ha nem megfelelően közelítjük meg a kérdést.
A vállalkozás olajozott működésének, növekedésének kulcsa, hogy a dolgozó időről időre visszajelzéseket kapjon az általa végzett munka minőségéről, így amellett, hogy megtudja, hogy mi az, amiben kifejezetten jó, arról is értesül, hogy melyik területeken kell még fejlődnie. Ideális esetben ettől inkább motiválva érzi magát, mintsem leteremtve. Az empatikus és átgondolt teljesítményértékelő beszélgetés javítja a munkahelyi kommunikációt, segít a kölcsönös bizalom elmélyítésében. Ahhoz, hogy ez valóban így történjen, fontos, hogy megszívleljünk néhány hasznos tanácsot.
A hatékony vezetői visszajelzés alapjai
Törekedjünk a személyes megbeszélésre!
A hatékony vezetői visszajelzés első számú szabálya, hogy amennyiben lehetséges, négyszemközt történjen. A folyóson, konyhában elejtett megjegyzések nem tekinthetők teljesítményértékelő beszélgetésnek, ráadásul kellemetlen helyzetbe hozhatják a munkavállalót, aki negatív élménnyel gazdagodik. A nyilvános kritika megnehezíti a feldolgozást, így ahelyett, hogy konstruktív lenne, gyakran célba sem ér. A csapatdinamika érdekében még a dicséretet is jobb megőrizni a privát meetingekre.
Legyünk konkrétak!
Mindig pontosan tudnunk kell, hogy mi a beszélgetés célja, pontosan milyen változást szeretnénk elérni a munkavállaló teljesítményében, melyek a kifogásolható vagy éppen kimagasló területei a tevékenységének. Fontos, hogy az üzenet konkrét és egyértelmű legyen, a világos, tömör kifejezések használata ugyanakkor nem „lebutítást” jelent, hiszen az könnyen lekezelő magatartásnak tűnhet, amit – érthető módon – senki nem vesz jó néven.
Ne csomagoljuk dicséretbe a kritikát!
A szendvics-megközelítést olykor még akkor is alkalmazzuk a mindennapokban, ha sosem hallottunk róla. A módszer lényege, hogy a negatív kritikát pozitív megjegyzések közé rejtjük, mert úgy hisszük, hogy így könnyebb az elviselése. A szakemberek szerint viszont a módszer felett már igencsak eljárt az idő. Szükségtelenül tereli el a figyelmet a fő üzenetről, érzelmi hullámvasutat jelent a munkavállaló számára, aki a negatívumokhoz érkezve jó eséllyel meg is feledkezik a dicséretről.
Kerüljük a személyeskedést!
A visszajelzés fogadása legalább annyira nehéz feladat, mint az adása. A dolgozó olykor óhatatlanul is túlzottan a szívére veszi a kritikát, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a megbeszélés során ne őt értékeljük, hanem hangsúlyozottan az aktuális teljesítményét, az elvégzett feladatait. Amennyiben pedig egyik vagy másik területen fejlesztésre van szükség, törekedjünk a közös megoldáskeresésre. Érdemes például kiemelni, hogy a munkavállaló milyen képességeit kamatoztathatná az adott folyamatban.
A hatékony vezetői visszajelzés alapja a dicséret – ne feledkezzünk meg róla!
Érthető, hogy a rengeteg teendő mellett kevésbé tűnik sürgető feladatnak a pozitív visszacsatolás, a dicséret, azonban az alkalmazottak erőfeszítéseinek, teljesítményének elismerése legalább olyan fontos, mint a hiányosságok megvilágítása. A pozitív visszacsatolás hozzájárulhat a motivált munkavégzéshez, a dolgozók elégedettségéhez. Mindez pedig a teljesítményükben is megmutatkozik majd.
A fentieken túl természetesen még számos dologra érdemes figyelni a vezetői visszajelzés során. Ezek megismerését, elsajátítását célozza az AGORA Intézet képzése. A programon résztvevők egyebek mellett megtanulják, hogyan adjanak ösztönző visszajelzést csökkenő teljesítés esetén, illetve gyakorlatot szereznek a teljesítmény növelése érdekében megfogalmazott visszacsatolások és az elismerő visszajelzések adásában is. A tréningről itt olvashat bővebben.