5 fontos kompetencia, ami meghatározó a munkaerőpiacon a jövőben
Szerző: Tóth Judit 2022.09.21.A tapasztalaton és szakképzettségen túl egyre nagyon teret hódít a kompetencia alapú munkaerőpiac. Nap mint nap a bőrünkön érezhetjük, milyen gyorsan változik a világ. A digitalizáció és a mesterséges intelligencia térhódítása az élet számos területén egyre erőteljesebb.
Így egyáltalán nem meglepő, hogy úton-útfélen olvashatunk különböző elemzéseket arról, milyen szakmák állják majd ki az idő próbáját, és melyek azok, amelyekben az emberi munkaerőt leváltják a gépek. A találgatásokkal szemben az már most is biztosan látszik, hogy a folyamatos önfejlesztésre való nyitottság és igény, az újabb és újabb kompetencia elsajátítása a munkaerőpiac kulcsfontosságú eleme.
Tiszta sor, hogy a kompetenciafejlesztés befektetés a jövőbe. De milyen készségekre és képességekre lesz szükség a jövő munkahelyein?
A kérdést vizsgáló kutatások eredményei első pillantásra talán meglepőnek tűnhetnek. A McKinsey elemzéséből például az derül ki, hogy a manuális és az alapvető kognitív készségek iránti igény csökkenni, míg a technológiai, szociális, érzelmi és magasabb szintű kognitív készségek iránti kereslet nőni fog.
Egy digitalizáltabb és dinamikusan változó munkaerőpiacon kulcsfontosságú, hogy a munkavállaló hozzáadott értéket képviseljen az automatizált rendszerekhez és intelligens gépekhez képest. A technológiai jártasság mellett a következő skillekre is biztosan szükség lesz.
Rugalmasság
A változás elfogadásának, befogadásának képessége lesz az egyik legfontosabb kompetencia a munkaerőpiacon, de kijelenthető, hogy már ma is nélkülözhetetlen. Az elmúlt években megtapasztalhattuk, hogy milyen is az, amikor egy váratlan esemény, világjárvány drasztikusan átalakítja a mindennapjainkat, szociális életünket, személyes kapcsolatainkat és a munkánkat is. Sokaknak létkérdés volt, hogy pillanatok alatt alkalmazkodjanak az új helyzetekhez.
Kreativitás
A kreativitás egy olyan terület, amelyben a robotok – jelenleg – nem vehetik fel a versenyt az emberekkel. Ez az a kompetencia, amely az új utak, módszerek, technológiák megtalálásának kulcsát jelenti.
Érzelmi intelligencia
Az ideális munkavállaló magas érzelmi intelligenciával rendelkezik, empatikus, tudatában van a saját érzelmeinek, kontrollálni is tudja azokat, valamint könnyen kapcsolódik a környezetében lévőkkel. Ez ismét egy olyan terület, amelyben a mesterséges intelligencia alulmarad az emberekkel szemben.
Kritikai gondolkodás
A lexikális tudás nem lebecsülendő, ugyanakkor egyre kevésbé megkövetelt erősség, hiszen ma már számtalan információtól alig néhány kattintás választ el bennünket. Az erős kritikai gondolkodással bíró egyén viszont képes rendszerezni a különböző ismereteket. Egészében, összefüggéseiben vizsgálja a jelenségeket, ezt követően pedig megtalálja a lehető legjobb megoldást. Ilyen munkavállalókra feltétlenül szükség lesz, már csak azért is, hogy átlássák az emberek és a gépek együttes munkáján alapuló rendszereket.
Interperszonális kommunikáció
Az információcsere alapja a hatékony kommunikáció, e nélkül elképzelhetetlen a fejlődés. Az adott szituációban helyénvaló szavak megtalálásán túl a testbeszéd, a mimika és a hanglejtés is lényeges része a társalgásnak. A jövőben még nagyobb hangsúlyt kap a nehéz helyzetekben is a felek érzéseit, igényeit szem előtt tartó asszertív kommunikáció.