5 fontos kompetencia, ami meghatározó a munkaerőpiacon a jövőben

Szerző: Tóth Judit 2022.09.21.
Kompetenciák a jövőben a munkaerőpiacon

A tapasztalaton és szakképzettségen túl egyre nagyon teret hódít a kompetencia alapú munkaerőpiac. Nap mint nap a bőrünkön érezhetjük, milyen gyorsan változik a világ. A digitalizáció és a mesterséges intelligencia térhódítása az élet számos területén egyre erőteljesebb.

Így egyáltalán nem meglepő, hogy úton-útfélen olvashatunk különböző elemzéseket arról, milyen szakmák állják majd ki az idő próbáját, és melyek azok, amelyekben az emberi munkaerőt leváltják a gépek. A találgatásokkal szemben az már most is biztosan látszik, hogy a folyamatos önfejlesztésre való nyitottság és igény, az újabb és újabb kompetencia elsajátítása a munkaerőpiac kulcsfontosságú eleme.

Tiszta sor, hogy a kompetenciafejlesztés befektetés a jövőbe. De milyen készségekre és képességekre lesz szükség a jövő munkahelyein?

A kérdést vizsgáló kutatások eredményei első pillantásra talán meglepőnek tűnhetnek. A McKinsey elemzéséből például az derül ki, hogy a manuális és az alapvető kognitív készségek iránti igény csökkenni, míg a technológiai, szociális, érzelmi és magasabb szintű kognitív készségek iránti kereslet nőni fog.

Kompetenciák a munkaerőpiacon

Egy digitalizáltabb és dinamikusan változó munkaerőpiacon kulcsfontosságú, hogy a munkavállaló hozzáadott értéket képviseljen az automatizált rendszerekhez és intelligens gépekhez képest. A technológiai jártasság mellett a következő skillekre is biztosan szükség lesz.

Rugalmasság

A változás elfogadásának, befogadásának képessége lesz az egyik legfontosabb kompetencia a munkaerőpiacon, de kijelenthető, hogy már ma is nélkülözhetetlen. Az elmúlt években megtapasztalhattuk, hogy milyen is az, amikor egy váratlan esemény, világjárvány drasztikusan átalakítja a mindennapjainkat, szociális életünket, személyes kapcsolatainkat és a munkánkat is. Sokaknak létkérdés volt, hogy pillanatok alatt alkalmazkodjanak az új helyzetekhez.

Kreativitás

A kreativitás egy olyan terület, amelyben a robotok – jelenleg – nem vehetik fel a versenyt az emberekkel. Ez az a kompetencia, amely az új utak, módszerek, technológiák megtalálásának kulcsát jelenti.

Érzelmi intelligencia

Az ideális munkavállaló magas érzelmi intelligenciával rendelkezik, empatikus, tudatában van a saját érzelmeinek, kontrollálni is tudja azokat, valamint könnyen kapcsolódik a környezetében lévőkkel. Ez ismét egy olyan terület, amelyben a mesterséges intelligencia alulmarad az emberekkel szemben.

Érzelmi intelligencia a munkaerőpiacon

Kritikai gondolkodás

A lexikális tudás nem lebecsülendő, ugyanakkor egyre kevésbé megkövetelt erősség, hiszen ma már számtalan információtól alig néhány kattintás választ el bennünket. Az erős kritikai gondolkodással bíró egyén viszont képes rendszerezni a különböző ismereteket. Egészében, összefüggéseiben vizsgálja a jelenségeket, ezt követően pedig megtalálja a lehető legjobb megoldást. Ilyen munkavállalókra feltétlenül szükség lesz, már csak azért is, hogy átlássák az emberek és a gépek együttes munkáján alapuló rendszereket.

Interperszonális kommunikáció

Az információcsere alapja a hatékony kommunikáció, e nélkül elképzelhetetlen a fejlődés. Az adott szituációban helyénvaló szavak megtalálásán túl a testbeszéd, a mimika és a hanglejtés is lényeges része a társalgásnak. A jövőben még nagyobb hangsúlyt kap a nehéz helyzetekben is a felek érzéseit, igényeit szem előtt tartó asszertív kommunikáció.

Személyre szabott megoldásaink a témában

Reziliencia tréning

megnézem

Asszertivitás tréning

megnézem

Projektszerű együttműködés tréning

megnézem

Tehetségprogram

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.