A leggyakoribb érvelési hibák a munkahelyen – Nem csak a személyeskedés akadályozza a hasznos vitát

Szerző: Nagy Andrea 2023.05.23.
Nő és férfi beszélget

Konfliktusok az élet minden területén felüthetik, és időről időre fel is ütik a fejüket. A munkahelyeken is gyakoriak a nézeteltérések. A különféle nézőpontok ütköztetése akár még hasznos is lehet.

A vitában részt vevő felek általában megkísérlik meggyőzni egymást, szeretnék elérni, hogy a másik elfogadja az ő álláspontjukat. Előfordul, hogy túlzottan arra fókuszálnak, hogy ők kerüljenek ki győztesen a szituációból, ezért pedig mindent bevetnek. Többek között ekkor kerülnek képbe az érvelési hibák, például a személyeskedés. Ezek jócskán befolyásolhatják a viták kimenetelét, tehát bármennyire is nehéz feladat a felismerésük, érdemes megpróbálkozni vele.

Érvelési hibák – Nem csak a személyeskedés gyakori

Már Arisztotelész, a modern európai tudomány megalapozója is meghatározott 12 érvelési hibát. Ezeket két nagy kategóriára, tartalmi és formai érvelési hibákra osztotta. De mik is tulajdonképpen az érvelési hibák? Olyan, a logikus érvelésben felmerülő problémák, amelyek az állítások igazságtartalmától függetlenül érvényteleníteni tudják az állításokat. Ösztönösen, de tudatosan is használhatják őket. Utóbbira a manipuláció, illetve a félrevezetés szándéka a magyarázat, előbbire pedig egyszerűen a figyelmetlenség vagy a rossz berögződés. Az érvelési hibák többféleképpen is csoportosíthatók, az alábbiakban olyanokat villantunk fel, amelyekkel gyakran találkozhat az ember, akár a munkahelyén is.

Feszült kommunikáció gyári dolgozók között

Ad hominem

A leggyakoribb érvelési hiba, amellyel valószínűleg mindenki találkozott már az élete során „elkövetőként” vagy épp elszenvedőként, az az argumentum ad hominem, vagyis a személyeskedés. Ennek lényege, hogy valaki a másik vitában felsorakoztatott érvei, állításai helyett annak személyére fókuszál, például bizonyos tulajdonságai miatt nem fogadja el, amit mond, nem ad hitelt a szavának – ez olykor kifejezetten bántó lehet. Bár adódhatnak olyan helyzetek, amikor a vita szempontjából valóban releváns a másik fél személyisége, előtörténete, a mindennapok során az ad hominem általában ellehetetleníti a konstruktív vitát.

Ad antiquitatem

A hagyományokhoz való ragaszkodás, ezzel párhuzamosan pedig az újtól való ódzkodás belénk van kódolva. Ehhez kapcsolódik a klasszikus érvelési hiba, az argumentum ad antiquitatem. Azt ezt alkalmazó szerint valami azért jó, azért helyes, mert régi, hagyománya van. Amennyiben például a munkavállaló egy számára kevéssé hatékonynak tűnő munkafolyamatot kritizál, könnyen kaphatja azt a választ, hogy nincs azzal semmi gond, hiszen „mindig is így csináltuk”. A már bejáratott rendszerek megőrzése, a komfortzónán belül maradás kényelmesnek és biztonságosnak tűnik, azonban a valóban eredményes és életrevaló vállalatok jól tudják, hogy fennmaradásuk és sikerük kulcsa többek között a folyamatosan változó körülményekhez való adaptálódásban, tehát a rugalmasságban és az újításra való nyitottságban rejlik.

Hamis dilemma

A hamis dilemma vagy áldilemma az, amikor úgy kerül bemutatásra a vitás szituáció, mintha csak két (olykor több, de nem az összes létező észszerű) alternatíva közül lehetne választani, valójában viszont több opció is van. A munkahelyen is állíthatják az embert ilyen választás elé, fontos észrevenni, ha tudatosan kihagynak észszerű lehetőségeket.

Hamis okozat

A hamis okozat az, amikor az érvelő különösebb bizonyítás és utánajárás nélkül feltételezi, hogy két, látszólag együtt járó dolog közül az egyik a másik okozója is egyben, holott könnyen lehetséges, hogy csak véletlen egybeesésről van szó. Az érvelési hiba tudatos befolyásolás eszköze is lehet, ilyenkor az ezt alkalmazó azt használja ki, hogy a másik fél nem jár utána alaposabban az összefüggésnek, nem rendelkezik elegendő vagy megfelelő információkkal ahhoz, hogy átlásson a helyzeten. Problémát jelent, ha a szervezeten belül stratégiai döntések kiindulópontját képezi a hamis okozat.

Ad verecundiam

Az argumentum ad verecundiam lényege, hogy az érvelés a hivatkozott személy tekintélyére épít. Azért kell elfogadnunk az állítást, mert egy közmegbecsülésnek örvendő, hatalommal rendelkező személytől származik. A munkahelyi hierarchia megnyilvánulhat ilyen helyzetekben is, az az ötlet, amit egy fontos pozícióban lévő személy támogat, nagyobb eséllyel kerül meghallgatásra, mint az, ami a ranglétra lentebbi szintjei felől érkezik.

A jó szervezeti kultúra egyik alappillére a megfelelő kommunikáció, amelynek részét képezi a minőségi vitakultúra is. Az érvek, nézőpontok ütköztetése hozzájárulhat a szervezet fejlődéséhez, a tudatosan vagy ösztönösen elkövetett érvelési hibák ellenben gátoló tényezők lehetnek. Az AGORA Intézet Asszertív kommunikáció képzése segít a résztvevőknek, hogy magabiztosan tudják képviselni a saját érdekeiket, meglátásaikat és szükségleteiket úgy, hogy tisztelettel és értő figyelemmel fordulnak a beszélgetőtársuk vagy vitapartnerük felé. A programról bővebb információt itt talál.

Személyre szabott megoldásaink a témában

Asszertivitás tréning

megnézem

Kommunikáció értékesítőknek

megnézem

Ügyfélszolgálati kommunikációs tréning

megnézem

Önismereti tréning

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.