Prezentációs technikák: a történetmesélés ereje

Szerző: Kurucz Balázs 2025.02.25.

Mindannyian ültünk már olyan prezentációkon, amelyek tele voltak információval, mégis (vagy éppen ezért) unalmasnak és távolinak tűntek. Ugyanakkor biztosan hallottunk már olyan előadókat is, akik lebilincseltek minket, és akiknek az üzenetére még később is emlékeztünk. Mi a különbség? A történetmesélés.

A történetmesélés egyidős az emberiséggel. Tízezer évvel ezelőtt őseink ott ültek a tűz körül, nézték a sötétben kipattogó, pirosan izzva felszálló zsarátnokot, és hallgatták egymás történeteit. Ezt szeretjük, idegrendszerünk így van összedrótozva. A díszlet ugyan változott körülöttünk az elmúlt évezredekben, de a történetek utáni vágyunk cseppet sem: ezt az űrt töltik be a könyvek, illetve az életünk részévé vált esti sorozat streamelés. De nemcsak könyvekben és filmekben működik – a történetmesélés (storytelling) egy erőteljes eszköz, amely életre kelti a prezentációkat. Legyen szó üzleti előadásról, tréningről vagy konferenciabeszédről, egy jó sztori:

Felkelti a figyelmet – Egy jó történet azonnal megragadja a közönséget, és kíváncsivá teszi őket. Nem véletlen: előadóként is egész más energiaszinten vagyunk, amikor egy velünk megesett eseményről mesélünk!

Fokozza a megjegyezhetőséget – A hallgatóság elfelejtheti a felsorolt adatok jelentős részét, de egy jó történetre emlékezni fog.

Kapcsolatot teremt, építi a bizalmat – A történetek érzelmeket váltanak ki, így mélyebb hatást gyakorolnak.

Cselekvésre ösztönöz – Egy jól elmesélt történet inspirálhat, befolyásolhatja a döntéseket és motiválhat.

Hogyan építhetsz be történeteket a prezentációidba? Nyitásként kezdj egy figyelemfelkeltő bevezetéssel – Egy személyes élmény, egy valós példa vagy egy izgalmas helyzet mindig hatásos. Szólj a különböző érzékszervek nyelvén – Például a tengerparti élményedről mesélve beszélj a vízen csillogó napfényről, a sirályok rikoltozásáról, a homok melegéről, az úszás közben lenyelt sós vízről. Segíts a közönségednek megélni a történetet a saját képzeletükben.
Legyen releváns – A történet mindig kapcsolódjon a fő üzenetedhez vagy tanulságodhoz.

A történetmesélés alkalmazása nemcsak jobb előadóvá tesz, hanem emlékezetessé is varázsolja az üzenetedet. A prezentáció tanulható! Milyen más technikákkal válhatsz ösztönző előadóvá?

Személyre szabott megoldásaink a témában

Prezentációs technikák tréning

megnézem

Kommunikáció értékesítőknek

megnézem

Ügyfélszolgálati kommunikációs tréning

megnézem

Értekezletvezetés

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.