Az alkalmazottak motivációjának alapja: hogyan ismerhetik meg jobban a vezetők munkatársaikat?
Szerző: Nagy Andrea 2023.05.02.A vezetői szerep egyik kulcsfontosságú eleme az alkalmazottak, csapattagok ismerete. A dolgozók minden vállalat első számú erőforrásai. Minél jobban ismeri őket a vezető, annál valószínűbb, hogy a motivációjukról is gondoskodni tud, és képes biztosítani a jóllétüket. Ez pedig elkötelezett és hatékony munkavégzést tesz lehetővé.
Amennyiben kölcsönös bizalmon, tiszteleten alapuló szervezetet szeretne építeni, elengedhetetlen az alkalmazottak motivációja és megismerése. Ha a vezető érdeklődést mutat az emberei szükségletei, vágyai, személyisége iránt, az organizáció működése gördülékenyebb lesz. Már csak azért is, mert a dolgozók azt érzik, hogy a problémáikkal, ötleteikkel nyugodtan fordulhatnak a felettesükhöz.
Alkalmazottak motivációja és megismerése – Hogyan lehetséges?
A munkavállalók ismerete nem csak annyiból áll, hogy a vezető fel tudja idézni az emberei nevét, munkakörét, családi állapotát. Az is hasznos, ha tisztában van az érdeklődési körükkel, a munkájukhoz fűződő viszonyukkal, azzal, hogy van-e olyan nehézség az életükben, ami befolyásolhatja a teljesítményüket. Nem árt tudni, hogy kinek mik az erősségei és gyengeségei. Van-e például kreatívabb vagy analitikusabb személy a csapatban? Akad-e olyan dolgozó, akire a többiek felnéznek, adnak a szavára? Ezek az ismeretek mind a szervezet működésének javára fordíthatók.
Az alkalmazottak alaposabb megismerése pozitív változásokat hozhat a szervezeti kultúrában, a munkahelyi morálban, a munkavállalói elégedettségben és teljesítményben is. Hogyan segíthető elő a dolgozók megismerése? Például a következő stratégiák alkalmazásával:
Nyitott ajtók
Időt kell szánni az alkalmazottakkal való beszélgetésre, interakcióra. Biztosítsa róla az embereit, hogy nyugodtan felkereshetik, ha kérdéseik, aggályaik vagy a munkával kapcsolatos ötleteik vannak – az ajtaja nyitva áll előttük.
Négyszemközti beszélgetések
A rendszeres visszajelzés, teljesítményértékelő beszélgetések mellett legyen prioritás az is, hogy bizonyos időközönként négyszemközt elbeszélget az alkalmazottaival. Hogy érzik magukat, van-e aktuális, a munkájukat érintő nehézségük, szükségük van-e valamire a hatékonyabb munkavégzéshez?
Mentor szemléletű vezetés
A mentor szemléletű vezetők, akik fontosnak tartják, hogy a saját tudásukat és tapasztalatukat megosszák a csapatukkal, szorosabb kapcsolatot tudnak kialakítani az embereikkel. A támogató jelenlét segít elnyerni a dolgozók bizalmát.
Szociális eseményeken való részvétel
Bár a vezetők bokros teendőik miatt olykor kihagyják a céges eseményeket, ezek általában kivételesen jó lehetőséget teremtenének az ismerkedésre is. Nem érdemes lebecsülni a játékos csapatépítők, vállalati ünnepségek szerepét sem ilyen téren, ugyanis kötetlenebb interakciót tesznek lehetővé.
Közös munka
Adódhat olyan szituáció, amikor a vezetőnek is fel kell gyűrnie az ingujját, hogy beálljon az emberei közé dolgozni egy kiemelten fontos cél érdekében. Kevés dolog mélyíti el jobban a bizalmat és segíti elő egymás megismerését. Ugyanakkor fontos, hogy ilyenkor átadja a stafétabotot, ne akarjon dirigálni, amennyiben a dolgozók jobban ismerik az adott munkafolyamatokat.
Az AGORA Intézet Élményalapú csapatépítő programja segít, hogy az azonos, illetve különböző szinteken dolgozó kollégák jobban megismerjék egymást. Hatására elmélyül a bizalom, csökken a fluktuáció, nő a munkatársak elkötelezettsége a szervezet iránt. Itt olvashat róla bővebben.