A lean menedzsment alapelvei és előnyei – Alkalmazásával többszörösére nőhet a termelékenység is
Szerző: Nagy Andrea 2022.11.17.A lean menedzsment egy olyan vállalatirányítási és -szervezési módszer, amelynek célkitűzése a hatékonyság folyamatos növelése, a termékek, szolgáltatások lehető leggazdaságosabb előállítása.
A lean menedzsment alapelveinek középpontjában a veszteségek, pazarlások minimalizálása áll, a veszteséget pedig aszerint határozza meg, hogy mi az, ami a vevő számára nem teremt értéket, vagyis mi az, amiért nem fizet. A vevő nemcsak a külső vásárlót jelenti, hanem akár a vállalaton belüli másik részleg munkatársait is.
A metódus az ipari termelésben gyökerezik, Japánból indult ki, a Toyota gyártási rendszerének alapelvein nyugszik, így már több évtizedes múltra tekint vissza. Bár továbbra is leginkább az iparban elterjedt, minden vállalkozás profitálhat az alkalmazásából, és egyre több területen bukkan fel.
Melyek a lean menedzsment alapelvei?
A lean menedzsment útmutatóként szolgálhat egy sikeres és ellenálló szervezet felépítéséhez, amely folyamatosan fejlődik, azonosítja és meg is oldja a működésében rejlő valós problémákat. Alapelveinek szem előtt tartásával jelentős javulás érhető el az eredményesség, a termelékenység és a költséghatékonyság területén. Az öt legfontosabb alapelv a következő:
1. Az érték meghatározása: mi az, ami a külső, illetve a belső vevő számára értéket képvisel, és mi az, ami nem, tehát veszteséget, pazarlást jelent? A veszteségek keresése állandó, az ide tartozó tevékenységeket pedig további kategóriákba sorolják. Veszteség lehet például a túltermelés, a nem ergonomikus munkavégzés, a rossz kommunikáció, sőt a kihasználatlan tudás is.
2. Értékáram-térkép elkészítése: fel kell térképezni a vállalat munkafolyamatait, benne minden olyan tevékenységgel és személlyel, ami és aki hozzájárul a végtermék létrehozásához és a fogyasztóhoz való eljuttatásához. Ez a vizualizáció egyebek mellett abban segíti a vezetőket, hogy felmérjék, a rendszer mely elemei nem képeznek értéket a munkafolyamatban.
3. Megszakítás nélküli munkafolyamat kialakítása: a flow-elv lényege a zavartalan áramlás, vagyis a megszakítások nélküli munkafolyamat biztosítása.
4. Húzórendszer fejlesztése: a húzórendszer a gyártási folyamat során keletkező veszteség csökkentését célozza. A lean-módszer értelmében csak olyan termék előállítása megengedhető, amire éppen szükség van. Lényeges a mennyiség és az időzítés, illetve a minőség is.
5. Folyamatos fejlesztés elősegítése: különféle technikákat alkalmaznak arra, hogy a vevők elégedettségét szolgáló minőségű termékeket és szolgáltatásokat minél gazdaságosabban állítsa elő a szervezet. A folyamatos fejlesztés a vállalat minden dolgozóját érinti.
Mik az előnyei?
A lean menedzsmentet alkalmazó szervezet vállalati kultúrája igen fejlett. Mivel a módszer sarkalatos részét képezi az emberek tisztelete, a munkavállalók aktív részesei a folyamatnak, a vezetők meghallgatják az ötleteiket, támogatják őket a céljaik elérésében és elősegítik a személyes fejlődésüket is. Nem csoda, hogy a módszert alkalmazó cégeknél jellemzően magasabb a munkavállalói elégedettség és morál.
A módszer a vállalati hierarchia minden szintjén fejlesztésre törekszik, alkalmazásával átgondoltabbá válik az üzleti, gyártási folyamat, javul az erőforrások felhasználása. A munkaerő a valóban értéket teremtő feladatokra összpontosul, mindez pedig fokozott termelékenységben és hatékonyságban nyilvánul meg. Bár nem a profitmaximalizálás a kizárólagos cél, a folyamatok racionalizálása a megtakarítások és így a profit növekedéséhez is jelentős mértékben hozzájárul. Az eredmény egy olyan vállalat, ami rugalmasan reagál a külső és a belső kihívásokra, változásokra egyaránt, képes az ügyfelei igényeinek gyorsabb és jobb kielégítésére.
A Japánból, az autógyártásból származó lean filozófia egy olyan folyamatszemléletű menedzsment, amely minimalizálja a veszteségeket és javítja a termék-előállítási, szolgáltatási, adminisztrációs folyamatok hatékonyságát. Az AGORA Intézet többek között Lean alapképzéssel és Lean tanácsadással is segíti a termelésben, szolgálatásban dolgozó vállalatok munkavállalóit, vezetőit.