A legfontosabb soft skillek: nélkülük nem lehet sikeres sem a munkavállaló, sem a vállalat
Szerző: Nagy Andrea 2022.10.17.A soft skillek, vagyis a „puha”, kevésbé mérhető szociális készségek egyre fontosabbá válnak a munkaerőpiacon. Ez nem is meglepő, hiszen olyan dolgok tartoznak a gyűjtőfogalom alá, mint a kommunikációs, az együttműködési vagy a konfliktuskezelési képességek, amelyek legalább annyira nélkülözhetetlenek a munkahelyeken, mint az adott feladatkörnek megfelelő végzettség.
Az állásra jelentkezés során a pályázó önéletrajzában a soft skillek előtt takaros rendben sorolja az úgynevezett hard skilljeit, vagyis az iskolában, továbbképzéseken megszerzett, papírral is bizonyítható képesítéseit, képességeit. Nyelvtudás, diploma, gépelési sebesség – mind fontosak lehetnek egy-egy pozíció betöltéséhez, azonban a legtöbb szervezetnél már korántsem csak ezek számítanak. A CV-ből ugyan kevésbé derül ki, de az interjún nagyobb hangsúly kerül a soft skillek, más néven az interperszonális készségek felmérésére, azok nélkül ugyanis, legyen bármennyire is jó szakmailag a munkavállaló, kevésbé állja meg a helyét egy olyan területen, ahol rendszeresen érintkeznie kell másokkal is.
Napjainkban a munkaerőpiacon jól megfigyelhető tendencia az automatizáció, a gépiesítés mind nagyobb térhódítása, ami hosszú távon magával hozza a soft skillek felértékelődését is, hiszen azokat nem lehet gépekkel helyettesíteni. 2017-ben a Deloitte azt jósolta, hogy 2030-ra az összes munka kétharmadát ilyen készségeket igénylő állások teszik majd ki.
Alkalmazottaknak, vezetőknek egyaránt nélkülözhetetlenek a kiváló interperszonális készségek, amelyek hozzájárulnak a jó kollegiális kapcsolatokhoz, a megfelelő csapatmunkához, a vállalat egészének eredményességéhez. Melyek a legfontosabb, leginkább keresett soft skillek?
Nélkülözhetetlen soft skillek
Kommunikáció
A biztos alapokon nyugvó kommunikációs készségek elengedhetetlenek az interakciót kívánó munkahelyeken. Márpedig viszonylag kevés az olyan állás, ahol ne lenne valamilyen fokú társas érintkezés. Különösen hasznos a mindennapok során az asszertív kommunikáció, amellyel az egyén magabiztosan, de a beszélgetőtársa érzéseit, igényeit tiszteletben tartva tudja képviselni a saját érdekeit. Ehhez fejlett érzelmi intelligenciára van szükség, amely szintén a legfontosabb soft skillek közé tartozik.
Időgazdálkodás
A magánéletben és a munkában egyaránt egyszerre több dologra kell koncentrálnia az embernek. Azok, akik jól gazdálkodnak az idejükkel, képesek rangsorolni és be is fejezni a feladataikat.
Rugalmasság
Váratlan kihívások, gyorsan változó körülmények – nagy fokú rugalmasság kell a kezelésükhöz. A gyors, zökkenőmentes adaptálódás, hajlandóság az új készségek elsajátítására, új módszerek alkalmazására olyan értékek, amelyek rendkívül értékessé teszik a dolgozót, és meg is könnyítik a helytállását az élet számos területén.
Kreativitás
A váratlan helyzetek a megszokottól eltérő megoldási stratégiákat is igényelhetnek. A kreatív, innovatív módon gondolkodó személyek könnyebben lemondanak a korábban bevált, ám mostanra talán elavult, az adott szituációban kevésbé jó hatásfokkal alkalmazható metódusokról. Friss szemlélettel, új perspektívából közelítik meg a kérdést, ami gyakran a probléma megoldásának kulcsát jelenti.
Proaktivitás
A proaktív dolgozók lelkesek, kezdeményezők, előre gondolkodnak, a felmerülő problémák megoldásán törik a fejüket. Képesek saját magukat is motiválni, így aztán kevésbé fenyegeti őket a kiégés veszélye. Vezetőik mindig számíthatnak a meglátásaikra, valódi partnerként kezelhetik őket.
Erős munkamorál
Az erős munkamorállal rendelkező dolgozók lojálisak és elszántak, időben érkeznek a munkahelyükre, és nem jellemző rájuk az sem, hogy késnének a feladataikkal. Többnyire fókuszáltak és rendszerezettek. A sikerek mellett a kihívások is motiválják őket. Rendkívül értékesek a szervezetek számára, ugyanakkor nagyon fontos, hogy ne éljenek vissza a képességeikkel, teherbírásukkal.
Együttműködés
Az állásinterjúk jóformán „kötelező” kérdése, hogy a jelentkező egyedül vagy csapatban szeret-e dolgozni. Ideális esetben mindkét működésre képes, azonban az, hogy valaki csapatjátékos-e vagy sem, együtt tud-e működni a kollégáival, az esetek többségében döntő tényező, megkönnyíti a napi munkavégzést, megelőzhetővé, kezelhetővé teszi a konfliktushelyzetek nagyját.
Soft skills fejlesztések, vállalati tréningekA soft skillek fejleszthetők, ehhez mindenekelőtt stabil önismeretre van szükség, tudnunk kell, hogy milyen fokon állnak az ilyen jellegű képességeink, melyek azok a területek, ahol előrébb kell lépnünk. Az AGORA Intézet számos egyéni eredményességet növelő képzést tart. Az összes vállalati tréningünket, képzésünket és megoldásunkat a témában itt találja összegyűjtve.